Deklaracja VAT 7 i VAT 7K klienta biura rachunkowego
System wfirma dla biur rachunkowych pozwala na wygenerowanie deklaracji VAT-7/VAT-7K dla klienta. Aby było to możliwe, w zakładce USTAWIENIA » PODATKI » PODATEK VAT powinna zostać zaznaczona opcja: “płatnik VAT”. Dodatkowo należy zaznaczyć za jakie okresy będzie składana deklaracja: miesięcznie czy kwartalnie.
Generowanie deklaracji VAT
W celu wygenerowania deklaracji VAT klientów należy przejść na konto klienta i następnie do zakładki START » PODATKI » PODATEK VAT » DODAJ DEKLARACJĘ » DEKLARACJA VAT-7 lub DEKLARACJA VAT-7K.
Kolejny krokiem jest wybór okresu oraz celu złożenia deklaracji.
System automatycznie pobiera dane z rejestru VAT zakupów i sprzedaży.
Kwota do przeniesienia z poprzedniego okresu
W przypadku gdy po raz pierwszy generujemy deklarację VAT w serwisie, system wymusi uzupełnienie ewentualnej kwoty nadwyżki podatku z poprzedniej deklaracji. Wartość nadwyżki wprowadza się ręcznie do poz. 42 (wersja 17 deklaracji). Przy wystawianiu kolejnych deklaracji pozycje te będą wypełniane automatycznie, z pozostawioną możliwością modyfikacji.
Deklaracja VAT - wysyłka do urzędu skarbowego
W celu wysyłki deklaracji VAT klienta, biuro rachunkowe może skorzystać z dwóch sposobów:
-
Bezpośrednio z konta biura rachunkowego z zakładki: START » DEKLARACJE KLIENTÓW » SKARBOWE, gdzie oznaczamy deklarację, którą chcemy wysłać i z paska menu wybieramy funkcję WYŚLIJ DO URZĘDU.
-
Bezpośrednio z konta klienta z zakładki: START » PODATKI » PODATEK VAT, gdzie oznaczamy deklarację, którą chcemy wysłać i z paska menu wybieramy funkcję WYŚLIJ/EKSPORTUJ » WYŚLIJ DO URZĘDU.
W oknie, które się pojawi należy przejść do:
- części BEZ PODPISU - w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej (do autoryzacji potrzebna jest kwota przychodu z zeznania rocznego).
- części WŁASNY PODPIS - w przypadku podmiotów niebędących osobą fizyczną
Po dokonaniu poprawnej wysyłki przy danej deklaracji VAT pojawi się zielona koperta.
Do deklaracji można pobrać UPO (urzędowe poświadczenie odbioru). W tym celu należy zaznaczyć deklarację i z górnego menu wybrać opcję POBIERZ UPO. Dzięki temu pobrany zostanie katalog w którym znajdą się:
- dana deklaracja w formacie XML,
- UPO w formacie XML - należy przechowywać na dysku,
- wizualizacja UPO, którą należy podpiąć pod wydrukowaną deklarację.
Jeśli deklaracja została opłacona należy na koncie klienta odnotować ten fakt.
W tym celu należy przejść do zakładki START » PODATKI » PODATEK VAT, zaznaczyć odpowiednią deklarację i wybrać z górnego menu opcję ROZLICZ. W wygenerowanym oknie należy uzupełnić datę zapłaty oraz kwotę uiszczonej opłaty. W przeciwnym wypadku zostanie ona uwzględniona w nieuregulowanych zobowiązaniach.
Podpinanie dokumentów do deklaracji VAT
W celu podpięcia dokumentów do deklaracji VAT np. potwierdzenia zapłaty należy przejść na konto klienta. Następnie należy przejść do zakładki START » PODATKI » PODATEK VAT, gdzie należy kliknąć na wybraną deklarację. W oknie podglądu deklaracji należy przejść do zakładki DOKUMENTY » DODAJ.
Wówczas pojawi się okno, gdzie można podpiąć różnego rodzaju dokumenty na podstawie:
-
szablonu,
-
pliku,
-
adresu URL.
Informacja o aktualności deklaracji
Jeśli zostanie doksięgowany dokument do okresu, w którym została już wygenerowana deklaracja wówczas w zakładce START » PODATKI » PODATEK VAT pojawi się okienko ze strzałką informującą o nieaktualności deklaracji.
W tej sytuacji konieczne będzie sporządzenie korekty deklaracji.