Ewidencja Środków Trwałych i WNiP - przydatne funkcje
Zakup środków trwałych i WNiP
W systemie MojeBiuro24.pl zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wprowadza się poprzez zakładkę WYDATKI » KSIĘGOWANIE » DODAJ » FAKTURA VAT lub FAKTURA (BEZ VAT) » MAJĄTEK TRWAŁY » ZAKUP ŚRODKÓW TRWAŁYCH / ZAKUP WARTOŚCI NIEMATERIALNYCH I PRAWNYCH.
W przypadku środka trwałego, po wybraniu kategorii (KŚT) system automatycznie dopasuje stawkę amortyzacji. Natomiast jeśli chodzi o wartości niematerialne i prawne należy wprowadzić ręcznie odpowiednią stawkę amortyzacji.
Podczas dodawania wydatku związanego z zakupem środka trwałego lub WNiP w wierszu: WART. POCZĄTKOWA znajduje się pole, w którym można uzupełnić ewentualne pozostałe koszty, zwiększające wartość początkową środka trwałego / WNiP.
Po zapisaniu wydatku w Rejestrze zakupu VAT zostanie ujęta wartość odliczonego podatku. Natomiast do Księgi Przychodów i Rozchodów będą trafiały odpisy amortyzacyjne zgodnie z planem amortyzacji.
Ewidencja środków trwałych - dodawanie środka trwałego oraz WNiP bezpośrednio do ewidencji
W zakładce EWIDENCJE » ŚRODKI TRWAŁE znajduje się wykaz wszystkich środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Z poziomu tej zakładki można dodać środek trwały lub WNiP bezpośrednim wpisem do rejestru poprzez skorzystanie z funkcji DODAJ ŚRODEK TRWAŁY.
Wówczas pojawi się okno z dodaniem środka trwałego / WNiP, w którym należy wypełnić podstawowe dane dotyczące środka trwałego / WNiP.
W związku z czym w trakcie dodawania środka trwałego system w zależności od zdefiniowanej daty w polu DATA WPROWADZ. podpowie odpowiednią listę KŚT.
Drukowanie miesięcznej amortyzacji środków trwałych oraz WNIP
Miesięczną amortyzację można wydrukować z zakładki EWIDENCJE » ŚRODKI TRWAŁE, gdzie po wybraniu opcji DRUKUJ » DRUKUJ MIESIĘCZNĄ AMORTYZACJĘ należy zaznaczyć składnik majątku, dla którego ma zostać wydrukowana miesięczna amortyzacja. Z tej pozycji można również wydrukować plan amortyzacji.
Dokumenty OT
Po dodaniu środka trwałego / WNiP do ewidencji środków trwałych system automatycznie wygeneruje dokument OT, który należy wydrukować z zakładki EWIDENCJE » ŚRODKI TRWAŁE, poprzez kliknięcie w nazwę środka trwałego. Następnie pojawi się okno, w którym należy przejść do zakładki DOKUMENTY MAJĄTKOWE i wydrukować OT.
Pod wydruk trzeba podpiąć kopie dokumentów potwierdzających wartość początkową środka trwałego.
Likwidacja środka trwałego oraz WNiP
W celu likwidacji środka trwałego w systemie, należy przejść do zakładki EWIDENCJE » ŚRODKI TRWAŁE, zaznaczyć odpowiedni środek trwały / WNiP i wybrać opcję LIKWIDACJA.
Pojawi się okno dodawania protokołu likwidacji. Ważne by w polu Księgowanie reszty odpisów zaznaczyć odpowiednią opcję:
-
TAK – w przypadku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych reszta odpisów amortyzacyjnych może stanowić koszt uzyskania przychodu (wartość początkowa pomniejszona o już zaksięgowane odpisy amortyzacyjne)
-
NIE – w przypadku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych reszta odpisów amortyzacyjnych nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu.
Następnie po zapisaniu protokołu likwidacyjnego obok zlikwidowanego środka pojawi się ikona “kwadratu z X”, a protokół trafi do zakładki DOKUMENTY MAJĄTKOWE.
Księgowania naliczonego podatku VAT należy dokonać w systemie poprzez EWIDENCJE » REJESTR VAT SPRZEDAŻY » DODAJ WPIS.
Sprzedaż środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej
Aby sprzedać środek trwały / WNiP należy przejść do zakładki: EWIDENCJE » ŚRODKI TRWAŁE, gdzie należy zaznaczyć środek trwały / WNiP, który chcemy sprzedać i z górnego menu wybrać funkcję SPRZEDAŻ.
Wówczas pojawi się okno do wystawienia faktury sprzedaży.
Po zapisaniu, dokument trafi w wartości netto do kolumny 8 KPiR - Pozostałe przychody oraz do rejestru VAT sprzedaży oraz przy środku trwałym pojawi się ikona “banknotu”.
System po wystawieniu faktury sprzedaży automatycznie nalicza i księguje w dacie wystawienia faktury sprzedażowej w koszty niezamortyzowaną część środka trwałego/ WNiP. Zostanie ona wykazana w kolumnie 13 KPiR - Pozostałe wydatki.
Ukryj środek trwały lub wartość niematerialną i prawną
W sytuacji, gdy nie chcemy aby dany środek trwały / WNiP podpowiadał się w systemie podczas księgowania oraz nie był widoczny w ewidencji środków trwałych, możliwe jest jego ukrycie w systemie.
W tym celu należy przejść do zakładki: EWIDENCJE » ŚRODKI TRWAŁE i zaznaczyć odpowiedni środek trwały / WNiP. Po czym z górnego paska menu należy wybrać funkcję MODYFIKUJ » UKRYJ.