Kontrakt menedżerski - jak wprowadzić go do systemu?
Kontrakt menedżerski nazywany jest umową o zarządzanie która właściwa jest dla osób kierujących zakładem pracy. Według ZUS obejmują go takie same zasady jak umowa zlecenia. Natomiast przepisy ustawy o PIT mówią że zryczałtowane koszty powinny być takich same, jak w przypadku osób zatrudnionych na podstawie umów o pracę.
Dodanie menedżera do systemu
Aby rozliczyć kontrakt menedżerski należy dodać menedżera jako pracownika do systemu w zakładce KADRY » PRACOWNICY » DODAJ PRACOWNIKA po wyborze Dodaj dane ręcznie należy uzupełnić wymagane pola. Natomiast po wyborze Udostępnij kwestionariusz online zostanie on wysłany do przyszłego pracownika. Instrukcja znajduje się w artykule Dodawanie nowego pracownika w systemie MojeBiuro24
Umowa - kontrakt menedżerski
Kontrakt menedżerski można dodać ze szczegółów pracownika lub z zakładki:
- KADRY » PRACOWNICY » zaznaczenie pracownika » WYSTAW » UMOWĘ » KONTRAKT MENEDŻERSKI, bezpośrednio po wprowadzeniu danych pracownika bez konieczności przechodzenia do innych zakładek,
- KADRY » UMOWY » DODAJ » KONTRAKT MENEDŻERSKI.W oknie dodawania umowy wybiera się pracownika, wprowadza wynagrodzenie oraz określa okres obowiązywania umowy.
W przypadku kontraktu menedżerskiego należy uzupełnić zakładkę ZUS i zadecydować, jaki powinien zostać zastosowany schemat składek ZUS. W systemie istnieje możliwość wyboru spośród kilku schematów opłacania składek:
- Student lub uczeń do 26 roku życia,
- Własny pracownik (z umową o pracę),
- praca w szczególnych warunkach,
- Pracownik innej firmy z wynagrodzeniem większym lub równym minimalnemu,
- Pracownik innej firmy z wynagrodzeniem mniejszym od minimalnego,
- Osoba bez innego zatrudnienia,
- Emeryt lub rencista,
- Kolejna umowa zlecenie, przychód z poprzedniej umowy wynosi co najmniej minimalne wynagrodzenie,
- Kolejna umowa zlecenie, przychód z poprzedniej umowy nie przekracza minimalnego wynagrodzenia,
- Inny przypadek.
W systemie istnieje możliwość wydruku umowy kontraktu KADRY » UMOWY » zaznaczenie kontraktu » DRUKUJ. Należy jednak pamiętać że kontrakt menedżerski nie jest ściśle regulowany przepisami prawa dlatego umowę należy otworzyć w TRYBIE EDYCJI. W ten sposób, można dopisać lub usunąć dowolne treści w wygenerowanym dokumencie.
Kontrakt menedżerski a lista płac
Kontrakt menedżerski rozliczony jest na podstawie listy płac, którą generuje się KADRY » LISTY PŁAC » DODAJ:
- Listę płac (zbiorczą) - wówczas osoby z kontraktami zostaną wykazane na liście płac razem ze wszystkimi pracownikami lub
- Listę płac (kontrakty menedżerskie) w tym przypadku po wyborze utworzy się lista płac na której zostaną wykapane wyłącznie osoby posiadające kontrakty
Wynagrodzenie z kontraktu stanowi podstawę do oskładkowania ubezpieczeniami ZUS. Od wypłaconego wynagrodzenia należy potrącić podatek dochodowy PIT-4 (18% lub 32%) po wcześniejszym uwzględnieniu kosztów uzyskania przychodu (KUP) - w wysokości 111,25 zł.
Miesięczna zaliczka na podatek PIT-4
Po zakończeniu miesiąca należy wyliczyć podatek dochodowy od wynagrodzenia od kontraktów menedżerskich START » PODATKI » PODATEK ZA PRACOWNIKA » MIESIĘCZNA ZALICZKA NA PODATEK DOCHODOWY PRACOWNIKÓW (PIT-4).
Deklaracje roczne a kontrakt menedżerski
Po zakończonym roku dla osób z kontraktami menedżerskimi należy wykazać dochód na deklaracji PIT-11 KADRY » DEKLARACJE » DODAJ » DEKLARACJA DOCHODÓW PRACOWNIKA (PIT-11).
Po zakończeniu roku do US należy przekazać PIT-4R, której wygenerowanie jest możliwe START » PODATKI » DEKLARACJE ROCZNE » DODAJ DEKLARACJA » ROCZNA ZBIORCZA DEKLARACJA DOCHODÓW PRACOWNIKÓW (PIT-4R).
Pit 11 oraz Pit 4R w wersji elektronicznej przekazuje się do urzędu skarbowego.