Pierwsze kroki w systemie wFirma dla biur rachunkowych
Aby rozpocząć pracę w systemie wFirma dla biur rachunkowych należy w pierwszej kolejności wprowadzić odpowiednie ustawienia w poszczególnych zakładkach. Jest to istotne w celu prawidłowego generowania deklaracji oraz zaliczek, a także księgowania i wystawiania dokumentów. Poniższy artykuł opisuje pierwsze kroki w systemie aby użytkownicy mogli wykorzystywać wszystkie niezbędne funkcje i narzędzia w celu prowadzenia księgowości w biurze rachunkowym.
Uzupełnianie podstawowych danych biura w systemie
W zakładce USTAWIENIA » DANE PODSTAWOWE konieczne jest uzupełnienie informacji takich jak:
- Dane identyfikacyjne,
- Forma działalności i właściciele,
- Adres biura rachunkowego,
- Rachunki bankowe.
Szczegółowe omówienie wprowadzenia danych podstawowych w poszczególnych zakładkach znajduje się w artykule: Podstawowe dane firmy
Kolejnym krokiem jest uzupełnienie informacji podatkowych związanych z firmą. W tym celu należy przejść do zakładki USTAWIENIA » PODATKI, w której znajdują się informacje dotyczące ustawień podatkowych w podziale na:
- Ogólne (data rozpoczęcia działalności i miesiąc rozpoczęcia korzystania z systemu),
- Podatek dochodowy (dane związane z rozliczaniem podatku dochodowego, w tym rodzaj ewidencji, forma opodatkowania, metoda rozliczania kosztów),
- Podatek VAT (dane związane z rozliczaniem VAT, zgodnie z którymi generowane są deklaracje),
- ZUS (schematy składek i preferencje).
Zarządzanie e-biurem - pierwsze kroki
Zarządzanie pracownikami
Biuro rachunkowe zatrudniające pracowników ma możliwość między innymi na:
- utworzenie osobnego konta dla pracownika oraz przypisanie go do kont poszczególnych klientów z określeniem jego roli w firmie jako: opiekun, kadrowy lub księgowy,
- przydzielić zadania pracownikom,
- kontrolować jego działania dzięki historii aktywności, w której znajduje się lista czynności wykonanych przez danego użytkownika,
- zwiększyć lub zmniejszyć uprawnienia pracownikowi (dostęp do poszczególnych zakładek programu oraz określenie możliwości dokonywanych w programie).
Więcej w tym temacie wyjaśnia artykuł: System uprawnień użytkowników w biurze rachunkowym.
Współpraca z klientem
Utworzenie konta klienta może się odbywać w dwojaki sposób:
- Biuro rachunkowe samo utworzy konto klienta, które następnie udostępnia klientowi (oczywiście, klient ma ograniczony dostęp do niektórych funkcji, o czym więcej w artykule: Co widzi przedsiębiorca?
- Klient posiadający już konto na wfirma.pl, który zdecyduje, że jego księgowość będzie prowadzona przez dane biuro rachunkowe posiadające konto w systemie wFirma dla biur rachunkowych, sam podpina swoje konto pod jego konto biura. Oznacza to przekazanie dla biura całkowitej zależności konta, a także wyłącznego dostępu do części modułów i funkcji, które w ramach zawartej z biurem rachunkowym umowy będą obsługiwane. Szczegółowe omówienie procedury jaką musi przeprowadzić klient znajduje się w artykule: Przypinanie istniejącego konta na wfirma.pl do biura rachunkowego
Dodatkowo w ramach współpracy z klientem możliwa jest komunikacja z klientem poprzez system, dzięki wykorzystaniu szybkich i łatwych w obsłudze wiadomości systemowych oraz wiele innych funkcji ułatwiających pracę z klientem m.in.:
- publikowanie wyliczeń i deklaracji,
- otwieranie i zamykanie okresów księgowych,
- pobieranie przez klienta druczków przelewów.
Przedłużanie pakietów - akcje masowe
W systemie wFirma dla biur rachunkowych przedłużanie ważności kont odbywa się wyłącznie z miesięczną częstotliwością. Dokonanie przedłużenia ważności pakietów do kont jest możliwe jedynie przez użytkownika z uprawnieniami szefa biura.
W celu przedłużenia pakietu do kont dodanych w systemie należy przejść do panelu głównego dostępnego po zalogowaniu, zaznaczyć firmy, dla których pakiet ma zostać przedłużony i skorzystać z funkcji PRZEDŁUŻ PAKIET O 30 DNI.
Wówczas pojawi się okno, w którym zostaną wyszczególnione dane takie jak:
- nazwa firmy,
- rodzaj pakietu - Księgowość online czy Księgowość online + Kadry, płace i ubezpieczenia,
- termin przedłużenia pakietu,
- cena brutto.
Po zaksięgowaniu płatności zostanie wystawiona jedna zbiorcza faktura za przedłużenie wszystkich pakietów w systemie, która zostanie również przesłana na adres e-mail biura rachunkowego. Dodatkowo dana faktura będzie dostępna na koncie biura rachunkowego w zakładce: USTAWIENIA » BEZPIECZEŃSTWO » WIADOMOŚCI SYSTEMOWE oraz USTAWIENIA » DANE PODSTAWOWE » HISTORIA FAKTUR.
Widok panelu po zalogowaniu
Rozbudowany widok w panelu głównym, dostępnym po zalogowaniu, na koncie biura rachunkowego ma na celu ułatwienie organizacji pracy biura, jak również wyszczególnienie istotnych informacji dla biura. W tym celu z poziomu głównego panelu mamy możliwość:
- bezpośredniego wejścia do oznaczonej firmy poprzez funkcję WEJDŹ DO FIRMY,
- utworzenia nowego konta dla klienta poprzez funkcję DODAJ KLIENTA,
- przedłużenia pakietu poprzez akcję PRZEDŁUŻ PAKIET O 30 DNI,
- wykonania określonych akcji masowych dla oznaczonych firm, poprzez opcję AKCJE MASOWE,
- wprowadzenia lub usunięcia kolejnych użytkowników z różnymi uprawnieniami poprzez opcję UŻYTKOWNICY,
- zbiorczo wyliczyć podatki i ZUSy poprzez opcję WYLICZENIA,
- zmienić statusu prowadzonej firmy na nieaktywną poprzez opcję ZMIEŃ NA NIEAKTYWNE,
- wysyłać powiadomienia do oznaczonych klientów poprzez funkcję POWIADOMIENIE,
- zaakceptować lub odrzucić zgłoszenie klienta poprzez opcję ZAAKCEPTUJ ZAPROSZENIE DO FIRMY/ODRZUĆ ZAPROSZENIE DO FIRMY.
W panelu głównym stosowane są również dodatkowe oznaczenia w formie kolorów statusu deklaracji PIT, VAT oraz ZUS.
Szczegóły na temat funkcji panelu głównego można przeczytać w artykule: Widok panelu po zalogowaniu.