Rozliczenie PPK w systemie wFirma.pl
Od stycznia 2019 roku weszła w życie ustawa o pracowniczych planach kapitałowych (dalej PPK). PPK są powszechnym system oszczędnościowym, w którym swój udział finansowy mają zarówno pracownik jak i pracodawca i skarb państwa. Podstawowe wpłaty do PPK wynoszą odpowiednio:
- pracodawcy wynosi 1,5% wynagrodzenia pracownika,
- pracownika wynosi 2% wynagrodzenia.
Uruchomienie funkcji PPK w systemie wFirma.pl
Uruchomienie PPK w systemie odbywa się z poziomu zakładki USTAWIENIA » INNE » KADRY, gdzie należy przejść do podzakładki “PPK”. W celu uruchomienia PPK w oknie dialogowym należy zaznaczyć opcję “włącz Pracownicze Plany Kapitałowe”.
Następnie użytkownik powinien wskazać miesiąc w którym firma została objęta obowiązkiem prowadzenia PPK.
W wygenerowanym oknie pracodawca ma również możliwość określić wysokość dodatkowych wpłat na PPK.
Wpłaty dodatkowe PPK mogą wynosić:
- do 2% dla wpłaty dodatkowej pracownika,
- do 2,5% dla wpłaty dodatkowej pracodawcy.
Jeżeli pracodawca nie decyduje się na dokonywanie dodatkowych wpłat, wtedy należy wybrać opcję “brak” a następnie wybrać z listy właściwy fundusz inwestycyjny.
Identyfikator ewidencji i numer PPK
Posiadając włączoną funkcję PPK w systemie, użytkownik ma możliwość w szczegółach danego pracownika, dostępnych z poziomu zakładki KADRY » PRACOWNICY » zaznaczenie pracownika » MODYFIKU » ZUS, US, PPK, wprowadzić:
- Identyfikator ewidencji PPK - nadany danemu pracownikowi i przekazany przez instytucję finansową
- Numer PPK - nadany przez instytucję finansową numer rachunku.
Generowanie wpisów PPK pracownika
Wprowadzanie wpisów PPK do systemu pracownikom odbywać się może z poziomu zakładki KADRY » PRACOWNICY, gdzie należy zaznaczyć pracownika/pracowników dla których tworzony będzie dany rodzaj wpisu a następnie kliknąć w opcję PPK. Z wygenerowanej listy rozwijanej użytkownik może wybrać rodzaj wpisu jakiego chce dokonać.
Wpisy PPK można również tworzyć z poziomu szczegółów pracownika, które są dostępne w zakładce KADRY » PRACOWNICY » Szczegóły pracownika » PPK » DODAJ.
Rodzaje wpisów PPK
Użytkownik zarządzającymi PPK w systemie firmowym, ma możliwość generować następujące wpisy:
- Przystąpienie do PPK - wskazanie terminu rozpoczęcia korzystania z PPK, stawek podstawowych/dodatkowych danego pracownika oraz dodatkowych pracodawcy (stawka ta będzie nadrzędna w stosunku do ustanowionej ogólnej stawki dodatkowej firmy),
- Wznowienie PPK - wskazanie terminu wznowienia korzystania z PPK przez pracownika, po jego ówczesnej rezygnacji
- Wznowienie PPK po upływie 4 lat - wskazanie terminu automatycznego wznowienia PPK u danej osoby
- Zmiana stawki PPK - ustawienie nowych zadeklarowanych stawek
- Rezygnacja z PPK - wskazanie terminu odstąpienia przez pracownika od PPK
Dodatkowo przy generowanych wpisach znajdują się wyjaśnienia merytoryczne z danego zagadnienia.
Deklaracja zgłoszeniowa
Generowanie deklaracji zgłoszeniowych do PPK odbywa się z poziomu zakładki START » PPK » DEKLARACJE ZGŁOSZENIOWE » DODAJ DEKLARACJĘ. W wygenerowanym oknie należy wybrać okres za jaki ma zostać sporządzona deklaracja, następnie należy kliknąć ZAPISZ.
W ten sposób w programie zostanie utworzona deklaracja zgłoszeniowa zawierająca wpisy ze wskazanego okresu (zgłoszenie pracownika, wznowienie czy też rezygnacja z PPK).
W celu pobrania deklaracji zgłoszeniowej w formie XML należy wejść w utworzoną deklarację i wybrać opcję POBIERZ XML.
Rachunek do umowy zlecenie a PPK
Podczas generowania rachunku do umowy cywilnoprawnej dla zleceniobiorcy objętego PPK w zakładce KADRY » RACHUNKI » DODAJ RACHUNEK/ KADRY » RACHUNKI » kliknąć w wygenerowany ówcześnie rachunek, zostanie wyliczona składka PPK pracownika oraz pracodawcy, a także podatek od składki pracodawcy.
Lista płac a PPK
Użytkownik generujący listę płac w zakładce KADRY » LISTY PŁAC » MENU » ZBIORCZE » DODAJ LISTĘ PŁAC ma możliwość zdecydować o sposobie rozliczenia podatku z tytułu wypłaty PPK w części pracodawcy:
- w aktualnej liście płac - podatek zostanie obliczony w miesiącu w którym naliczono składkę PPK,
- na podstawie daty rozliczenia deklaracji PPK - podatek od PPK zostanie naliczony dopiero po wygenerowaniu i rozliczeniu deklaracji rozliczeniowej PPK,
- brak automatycznego wyliczenia podatku - po wybraniu tej opcji podatek nie zostanie naliczony i w tym przypadku należy obliczyć go samodzielnie a następnie przekazać do Urzędu skarbowego.
Deklaracja rozliczeniowa
Deklaracje rozliczeniowe PPK generuje się w zakładce START » PPK » DEKLARACJE ROZLICZENIOWE » DODAJ DEKLARACJĘ.
Utworzoną deklarację można rozliczyć w faktycznej dacie opłacenia PPK, korzystając z opcji ROZLICZ. Dzięki czemu składka PPK płacona przez przedsiębiorcę zostanie zaksięgowana w KPIR.
W celu pobrania deklaracji rozliczeniowej w formie XML należy wejść w utworzoną deklarację i wybrać opcję POBIERZ XML.